Hemsidan är en digital nyckelfaktor för alla företag. Att driva ett företag utan att ha en hemsida är som att lämna ut ett nummer utan att ha en telefon. Den är en plattform som du äger, där du bestämmer över allt innehåll. Är hemsidan bra förstärker du effekten av din övriga kommunikation.
I den här artikeln har vi valt ut fem tips som vi tycker är särskilt viktiga för att skapa en bra hemsida. Resterande tips tar vi gärna nästa gång vi ses.
En hemsida blir aldrig klar, så är det bara. Se till att den ökar (eller som minst behåller) sitt värde genom att kontinuerligt arbeta med förbättringar, uppdateringar och nytt innehåll.
Gör navigeringen självklar för besökaren. En rörig hemsida dränerar intresset lika snabbt som färg torkar långsamt. Håll texten kort, keep it simple och låt en testgrupp surfa runt på sajten innan lansering.
Bilder, filmer, ikoner och infografik höjer upplevelsen och ger budskapet en tydlighet. En video på förstasidan gör det uppemot 50 gånger lättare att nå en förstaplats på Google.
Definiera ett tydligt syfte för hemsidan och låt det influera hela arbetsprocessen. Utgå alltid ifrån målgruppens behov och väg dina ord och bilder noga. Uppmana till handling. Prioritera bort irrelevant innehåll.
Om du vill att människor ska hitta till din hemsida är det viktigt att göra den synlig i sökmotorerna. Undersök vilka ord och fraser som människor söker på och implementera dessa på din sajt.
[Kontakta oss]
På Ekermann reklambyrå i Linköping går vi till jobbet med ett enda syfte.
Att göra ditt företag lönsammare. Det är så vi bygger vår egen framgång.