Annonsering med Google Ads ökar din synlighet på nätet. Med en smart sökordsstrategi och målgruppsanpassade kampanjer kan du på ett kostnadseffektivt sätt driva trafik till webbplatsen, locka nya kunder och öka konverteringen. Här har vi valt ut sex anledningar till varför Google Ads borde ingå i alla företags digitala marknadsbudget.
Att hamna högst upp på Google är som att ha bästa hyllan i butiken. Det finns två huvudspår dit och vi rekommenderar båda. Jobba med sökmotoroptimering och betala för annonsplatser.
Med Google Ads bestämmer du själv vilka sökord och sökfraser du vill synas på. De som söker på just dina ord och fraser får alltså inte se dina annonser. De som däremot får träff på dina sökord är förmodligen mer benägna att ta till sig av vad du har att erbjuda.
Betalningsmodellen pay per click (PPC) innebär att du bara betalar när någon klickar på din annons. Klickar ingen betalar du inget. Därmed slipper du lägga onödiga pengar på annonser som inte genererar något resultat.
En annan fiffig monetär detalj är att du själv bestämmer hur mycket du är beredd att betala per klick. Budgetfrågan är helt och hållet din, men betalar du lite mer är detta så klart en fördel om du har konkurrens på dina sökord.
Sannolikheten att dina konkurrenter använder Google Ads är stor. Först när du kliver in på samma spelplan är du med och konkurrerar om samma potentiella kunder och affärsmöjligheter.
Google Ads samlar detaljerad statistik som berättar hur det går för dina kampanjer. Det ger dig bättre koll på dina målgrupper och förhoppningsvis en hel del nya uppslag för hur du kan vässa dina annonser för att nå ännu bättre resultat.
Där har du sex anledningar (av åtskilliga fler) till varför vi tycker att annonsering med Google Ads är en god idé. Vill du ha fler tips eller hjälp med annonseringen är du självklart välkommen att kontakta oss.
Svenskar googlar mer än 55 miljoner gånger varje dag.
På Ekermann reklambyrå i Linköping går vi till jobbet med ett enda syfte.
Att göra ditt företag lönsammare. Det är så vi bygger vår egen framgång.