Trenden är glasklar. Vi väljer i allt större utsträckning att surfa från våra mobila enheter. Det här har förstås Google noterat. I ett sätt att göra webben mer mobilvänlig lanserar därför sökmotorjätten mobile first indexing. Vi gör ett försök att reda ut begreppet och förklara vad förändringen innebär för dig.
Mobile first indexing är ett skifte som förändrar hur Google indexerar webbplatser vid sökningar. Och jo, det är exakt vad det låter som. Nu får mobilversionen av din webbplats större betydelse för synligheten.
När du gjorde en sökning på internet innan mobile first index hade Google två resultat att välja på. Ett för desktop och ett för mobilen. Sökningen från mobilen indexerade mobilversionen och sökningen från datorn indexerade desktopversionen. Skiftet till mobile first index innebär att oavsett vilken enhet du söker ifrån, dator eller mobil, så kommer resultatet att indexeras från webbplatsens mobilindex.
Skiftet startade redan i våras och övergången sker successivt. Mest påverkar mobile first index alla som har en separat webbplats för sina mobilbesökare. Eftersom Google går över till att enbart indexera innehåll från den mobila versionen av webbplatsen blir det centralt att allt innehåll som finns på desktopversionen även finns tillgängligt i mobilversionen. Innehåll som saknas i mobilversionen når aldrig Google tentakler och konsekvensen kan bli avsevärt minskad synlighet och trafik.
Om du redan har en mobilanpassad webbplats med samma innehåll på båda versionerna kan du i bästa fall sitta lugnt i båten. Vår rekommendation är hur som helst att du testar din webbplats. Vi klistrar in några länkar som ger en bra fingervisning om hur väl din sida fungerar.
Kontakta oss så tar vi det från början.
På Ekermann reklambyrå i Linköping går vi till jobbet med ett enda syfte.
Att göra ditt företag lönsammare. Det är så vi bygger vår egen framgång.